Käytiin kavereiden kanssa eräässäkin punavuorelaisessa sisustuskauppaslashlounaspaikassa lounastamassa. Varasimme kabinetin, ettemme häslää lounasruokailevien työtätekevien kansalaisten keskellä. Ja myöskin siksi, että kabinetin vieressä on leikkipaikka, kuuluihan seurueeseen neljän aikuisen lisäksi neljä kaksivuotiasta ja neljä vauvaa.
Söimme, juorusimme, komensimme lapsia, hoidimme vauvoja kollektiivisesti. Muttamutta, kävi iso virhe: emme huomanneet, että leikkipaikan piirustusvälineissä oli tusseja ja että lapset JÄTTIVÄT KORKIT AUKI. Paikan näpsäkkä myyjätär kävi ojentamassa meitä aiheesta varsin tympeästi. Pahoittelimme rikosta ja laitoimme kuuliaisesti korkit kiinni. Keräsimmepä vielä kynät lasten ulottumattomiin. Vaan kyseinen myyjätär ei ollut tähän tyytyväinen. Hän kävi useampaan kertaa kurkistelemassa nurkan takaa, josko löytyisi jotain huomautettavaa. Pidimme kuitenkin huolen, että lapset eivät esimerkiksi koskeneet myytäviin tavaroihin. Onneksi neitokainen keksi sentään jotain: jossain vaiheessa hän kävi ilmoittamassa, että nyt kyllä lähtee lapsista liikaa meteliä.
Totta on, että ihan hiljaa lapset eivät olleet. Välillä äänet nousivat, olihan siinä neljä vilkasta nappulaa pyörimässä. Mutta eivät he kuitenkaan kiljuneet, räyhänneet tai heitelleet tavaroita, kunhan leikkivät. Emme edes olleet varsinaisessa ravintolassa häiritsemässä normaali-ihmisiä vaan kaupan peränurkassa. Jäin miettimään, että minkä hemmetin takia sinne on se leikkipaikka kyhätty, jos siellä ei saa leikkiä?
Sitäkin mietin, että miksi asenne lapsia kohtaan on niin harmittavan usein tuollainen. Etsimällä etsitään jotain huomautettavaa ja käninän aihetta. Jossain muualla maailmassa ehkä myyjätär olisi tullut ja näyttänyt vaikka itse, että hei katsokaas kun nämä kynät kuivuvat, laitetaas korkit kiinni. Kysellyt ehkä, että mikäs sinun nimesi on ja sanonut, että onpas sulla siinä hieno auto. Tai ainakin kohdellut lapsia ihmisinä eikä pelkkinä häiriötekijöinä.
Me äidit, hyvin toimeentulevat, maksavat asiakkaat, joilla on aikaa istuskella lounaalla ja sisustaa kotia, olisimme kertoneet eteenpäin, miten mukava tunnelma ko. paikassa oli ja menneet sinne uudelleenkin. Hankkineet samalla ainakin nyt niitä keittiöpyyhkeitä ja ehkäpä pellavalakanat, ja neuvotelleet kotona jopa siitä ylihinnoitellusta, mutta viehättävästä kaapista.
Nyt vaan ärsyttää koko mesta. Pitäköön tunkkinsa. Ja yleisesti ottaen harmittaa ihan vietävästi, että tuollaiseen edelleen törmää, vaikka kovasti haluaisin pitää Suomea lapsiystävällisenä maana ja periaatteessa vastustan sitä muualla on kaikki paremmin -marinaa (koska niin ei ole). Minä en todellakaan vaadi mitään erityiskohtelua enkä odota, että kaikki myyjät ja tarjoilijat ja ohikulkijat lepertelevät lapsilleni ja kehuvat heitä minulle (vaikka ei siitä tietysti haittaakaan ole). Pieni annos palveluhenkisyyttä myös näitä tulevia kuluttajia kohtaan ei kuitenkaan olisi pahitteeksi. Tai jos ei muuta, niin ihan normaalia kohteliaisuutta.
Päivän kruunasi se, että jäimme jotenkin hassusti vähän tientukkeeksi jalkakäytävälle, kun innostuimme toisen vaunuihmisen kanssa höpöttämään jostain asiasta äks. Huomasimme asian, kun näimme kiireisen herran tulevan tuhisten meitä kohti, ja siirsimme vaunut tieltä vähän naureskellen, että oi anteeksi, eipä tajuttu että jäätiin tähän vähän huonosti. Miten tähän reagoi mies? No sanoo, että "saatanan idiootit kun pitää tukkia koko katu perkele".
Jep. Helvetin hauskaa päivää sinullekin.
Mikä näitä ihmisiä oikein vaivaa?
no niin! Miten te nyt kehtaatte liikkua lasten ja vaunujen kanssa ihan julkisilla paikoilla?! Hyi teitä.
VastaaPoistaEIkös se joku vanha sananlaskukin mene että lapset saavat näkyä mutta ei kuulua? Tällaisita varmaan juontaa juurensa tuohon käytökseen...
Idiootteja maailma täynnä.
Ihme paskaa! Tiedän kyseisen paikan, koska käyn siellä about joka keskiviikko lounaalla samassa talossa työskentelevän kaverini kanssa. Mutta silloin mulla on mukana pelkkä vauva, siitä ei oo vielä keksineet urputtaa. Tosi kummallista käytöstä henkilökunnalta, kun siellähän ON erikseen lasten puoli vielä, esteetön pääsy, iso vessa jne. Kirjoita reklamaatio, jos paukut riittää? Äidit on oikeasti merkittävä asiakassegmentti, niillä on usein ihan mukavasti rahaa, paljon aikaa ja noin. Ei kannattaisi asiakkaita kohdella huonosti.
VastaaPoistaPari vuotta sitten eräässä toisessa punavuorelaisravintolassa tuttavan vauvanvaunuille tuiskahdeltiin, vaikka hän oli sijoittunut terassin laitamille. No, tuttava joka sattui olemaan myös kansanedustaja (poliitikoilla on ihan sikana facekavereita) kirjoitti asiasta seinälleen ja sit ainakin 1000 tyyppiä tiesi, että k.o. paikkaan ei kannata mennä vaunuilla. Ironista hommassa on se, että paikka menetti myöhemmin anniskeluoikeutensa ja nyt ne oikein pyytävät vauvaperheitä asiakkaikseen, kun ei siellä oikeen muut käy.
Ai että ärsyttää tuollainen käytös tarjoilijalta! Ehdottomasti tee reklamaatio, sillä ainakin meille korostettiin aikoinaan (olin opiskeluaikoina ravintolassa kesätöissä), että lapset tulee huomioida siinä missä aikuisetkin. Minulle se nyt on jokatapauksessa ollut aina itsestäänselvyys, että kysyin aina ensin lasten tilauksen ja sitten vasta aikuisten. Lasten ruuat vietiin ensin pöytään ja sitten vasta aikuisten ja jälkiruoaksi lapset saivat aina ilmaisen jäätelön.
VastaaPoistaEn siis kerta kaikkiaan voi ymmärtää tuollaista käytöstä. Kyllä minä niitä kakaroita siellä leikkinurkassa kävin ihan itse ojentamassa, jos ne vaikka innostuivat piirtelemään pöytään ja vanhemmat eivät sitä huomanneet. Mutta sen ojentamisenkin voi tosiaan tehdä nätisti ei alentuvasti... Jos et itse saa valitusta aikaiseksi, niin vähintään kirjoita Feispuukkiin ravintolan nimi ja se millaista kohtelua saitte. Kyllä se aina vaikuttaa...
Mua ottaa päähän teidän puolesta kyseisen paikan kalsea käytös. Millaisetkohan lapset sitten ovat tervetulleita heidän äänettömälle ja häiriöttömälle leikkipaikalleen? Ei sellaisia taida olla kuin mielikuvituksessa. Mieleen muistuu muutaman kuukauden takainen lounas Kitschissä (mitäs tässä kursailemaan), jossa saimme yksien Bugaboo-rattaiden (taitaa olla markkinoiden pienin malli) ja niissä istuvan ystäväni rauhallisen vauvan takia muutamankiin otteeseen kuulla olevamme tosi pahasti tiellä. Tuli selväksi, että ei tarvitse tulla toista kertaa. Enkä muuten mene ilman vauvaakaan.
VastaaPoistaSivuttiin aihetta eilen ystäväpariskunnan kanssa illalliskeskustelussa, jonka aiheena oli lasten yrjöily julkisilla paikoilla (kyllä, se on nykyään ihan normiaihe ruokapöydässä). Heidän tapauksessaan lapsi oli oksentanut aivan yllättäen helsinkiläisen pitserian pöytään. Tarjoilija oli sännännyt heti paikalle päivittelemään sotkua ja sanonut, että "tästä tulee teille tosi kallis lasku, kun penkit pitää pesettää". Vanhemmat olivat pahoitelleet ja sanoneet kyllä maksavansa laskun, siivonneet itse sen minkä kykenivät ja lähteneet kotiin pikapikaa. Meidän tapauksemme (ulkomaanmatkalla) meni saman kaavan mukaan vanhempien punaisia naamoja, anteeksipyyntöjä ja salamannopeaa siivous-ulosluikkimisoperaatiota myöten, mutta tarjoilija säntäsi paikalle pahoittelemaan LAPSEN VOINTIA. Hän kysyi, voiko tuoda jotain juotavaa, ehkä kuumaa vettä tai mehua lapselle ja kysyi vielä ulko-ovella, onko kaikki varmasti ok.
Tarkoitukseni ei ole sanoa, että muualla kaikki on paremmin, mutta ihmisten, myös lasten, huomioonottamista voitaisiin ainakin eräissä helsinkiläisssä ravintoloissa opetella. Lapsiystävällisiä (leikkipaikka, vauvanhoitopiste ja lasten ruokalista on mun mielestä selkeitä signaaleja, että kakrut welcome) paikkoja on ylipäätään liian vähän - mitä siitä tulee, jos nekin alkavat urputtaa lasten normaalista käytöksestä.
Reklamaatiota kehiin!
Pakko viel kommentoida, että otsikointisi on nerokas :D Koska käyn hitaalla, tajusin sen parin päivän viiveellä...
VastaaPoistaHöh, mihinkähän mun aikaisempi kommentti katosi? No anyways, kiitos kaikille ymmärryksestä! Toi Lauran oksennustarinassa esille tuoma asenne-ero on just ikävän tyypillistä. Miks lapsivihamielisyys on joissakin piireissä cool, ei voi ymmärstää? Mun mielestä se on vaan huonoa ja sivistymätöntä käytöstä.
VastaaPoistaMä rohkaistuin näistä ja laitoin sinne palautetta, katsotaan, vastaako ne ikinä mitään.
Ja Lupiini, hehe, mä olin omasta mielestänikin aika näppärä... :D
Höh, olipas tylsää käytöstä! Käyn kyseisessä paikassa lounaalla nykyisin lähes päivittäin, ja yleensä ne tarjoilijat vaikuttavat olevan superystävällisiä. Ja varsinkin kun parhaan lounasajan jälkeen paikka täyttyy vaunukansasta, luulisi, että kannattaisi vähän keskittyä..
VastaaPoista-tuuli
Oh noh, mikä päivä...
VastaaPoistaTuo punavuorelainen pakka on tuttu - harmi kyllä. En ole tosin koskaan ollut siellä lapsen kanssa, mutta yksinänkin sain niin vittumaista palvelua, että en todellakaan mene sinne enää koskaan.
Ja se pukumies ois voinut tunkee salkkunsa ja sen perään älypuhelimensa sanonko minne :D
Kylla munkin mielesta ravintolan pitaa osata paattaa otetaanko lapset vastaan vai ei. Jos on leikkipaikka, leluja, syottotuoli jne niin se on silloin viesti, etta tanne sopii lasten kanssa tulla. Ja silloin pitaa niita lapsia kohdella maksavina asiakkaina kera vanhempien.
VastaaPoistaMusta Suomessa ei tosin osata palvella niita vanhempiakaan kovin hyvin eli asiakaspalvelun taso on usein ihan ala-arvoista ja silti hinnat usein pilvissa. Tassa tapauksessa, eli asiakaspalvelussa, muualla on kylla usein paremmin. Itse asun talla hetkella Itavallassa ja taalla on aika paljon nk. "lapsikahviloita". Ne on ihan tavallisia trendikahviloita, joissa on valtaisa leikkialue/-keha, kunnon saniteettitilat ja listalla paljon lapsille sopivia juttuja. Niihin on kiva menna huonolla ilmalla eika tarvitse miettia kenella menee herne nenaan. Hgissakin voisi olla tilausta sellaisella paikalle esim jossain Forumissa tai Kampissa. No, kyynikko minussa sanoo etta kohta joku viranomainen loytaisi siitakin ideasta jotain huomautettavaa ;-)
sain sieltä aika nuivelon vastauksen, josta kävi selvästi ilmi, että joo niinku periaatteessa lapset on tervetulleita, jos ovat hiljaa. kun on niin kamalasti ollut vaikeuksia kun lapset juoksevat vapaana ja puuh mitä sontaa. meidän lapsemme eivät juoksennelleet ilman valvontaa yhtään missään, mut sepä ei ollukaan tässä olennaista.
VastaaPoistano, eipä tarvi lounastella siellä enää!
Eipä tee mieli palata Suomeen. Ihmisiä todellakin vaivaa moni asia Suomessa.
VastaaPoistaEtelä-Amerikassa ollaan kuukauden aikana oltu kolmessa eri maassa ja jokaisessa vähintään kerran, usein jopa kaksi kertaa päivässä ulkona syömässä, lounaalla ja myöhään illallisilla, + hotelliaamiaiset, 5 edestakaiset lennot, taksit jne.
-Ja lasten huomoiminen on ihan mieletöntä! Koskaan ei kukaan ole valittanut mistään, päin vastoin! Täällä ei myöskään koroteta lapsille koskaan ääntä, niin kuin aika usein Suomessa.
Meni noin viikko kun meidän 1,5v tajusi olla arastelematta täkäläisten huomion osoituksia ja tyyppi nykyään hakee jakuvasti kaikilta katsekontaktia... :)
Noh, viikon päästä taas takaisin sinne valituslandiaan...
Hauska käydä visiitillä blogissasi pitkästä aikaa!