23.12.2008

Listeriaa ja hysteriaa

Tuli mieleen tästä kommenttikeskustelusta nuo ruoka-asiat. Kun sain tietää vatsassani muhivasta pikku yllätyksestä, lopetin alkoholinkäytön siihen. Testin tehtyäni poltin hermostuksissani muutaman tupakan - ja myönnettäköön, että sen jälkeenkin olen polttanut kerran yhden, nimittäin kaoottisella Göteborgin reissulla. Muuten olen säilynyt savuttomana ilman suurempia tuskia.

Neuvolakäyntiin asti söin ihan kaikkea. Ajattelin, että kyllähän ne suositukset sitten siellä selviää, ja siihen asti voin teeskennellä onnellisen tietämätöntä. Jos alkaa noudattaa kaikkia netin ohjeita, niin syödä saa suunnilleen kaurapuuroa, jos sitäkään.

Salmiakkia syön edelleen, jos ja kun mieli tekee niin paljon kuin maistuu. Suomalaisia juustoja olen syönyt ihan niin kuin ennenkin, joskin haisevimmat ulkomaiset herkut olen jättänyt toistaiseksi pois. Mätiä olen maistanut, mutta sillä herkuttelun aion siirtää tulevaisuuteen - etenkin kun useimmiten on vaikeaa tietää, mistä se on peräisin ja missä ja miten kauan sitä on säilytetty. Vakuumipakatut kalat olen jättänyt väliin. Pakastevadelmia en ehdoin tahdoin syö, mutta jos jossain tarjotaan esim. jogurttia ja marjoja, niin en ole jaksanut nipottaa. Pakastevihannekset, sikäli kun niitä käytän (lähinnä herneet) olen kuumentanut, mutta saattaahan niitäkin joskus mennä jossain salaatissa kuumentamattakin. Maksaa en syö muutenkaan.

Eli olen syönyt aika lailla niin kuin ennenkin. Joitakin riskiruokia pyrin välttämään mahdollisuuksien mukaan, mutta en ole suurta paniikkia ottanut, jos tulen syöneeksi esimerkiksi jonkun onnettoman pakasteherneen. Silti välillä tulee leimatuksi hysteeriseksi, jos jätän esim. sen tarjotun graavikalan väliin, kun en tiedä, mistä se on peräisin.

Minä ajattelen asian niin, että muutama kuukausi on lyhyt aika olla syömättä joitakin asioita, vaikka se olisikin turhaa, sillä entäs jos jotain tapahtuisi? Entäs jos saisinkin vaikka listerian ja siksi keskenmenon? Vaikka riski on pieni, minusta sitä on turha ehdoin tahdoin ottaa. Se ei kai ole hysteriaa, vaan ihan tervettä toimintaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti